برق خورشیدی

برق خورشیدی

Photovoltaic Solar System
برق خورشیدی

برق خورشیدی

Photovoltaic Solar System

نرم افزار برق خورشیدی شرکت SMA


نرم افزار SUNNY DESIGN شرکت SMA آلمان برای شبیه سازی سیستم برق خورشیدی فتوولتائیک طراحی شده است برای استفاده از همه قابلیت های این نرم افزار باید ONLINE بوده و به اینترنت متصل باشید این نرم افزار برای شبیه سازی سیستم های خورشیدی متصل به شبکه بدون مصرف کننده محلی، سیستم های متصل به شبکه با مصرف کننده محلی سیستم های فتوولتائیک هیبریدی و مبتنی بر اینورترهای SMA طراحی شده است. برای طراحی های offgride باید از نرم افزار SMA Off-Grid Configurator استفاده نمود.

اطلاعات کاملی از پنل ها با کتابخانه آنلاین برای این نرم افزار وجود دارد و اطلاعات جغرافیایی برخی از شهرهای ایران نیز در این نرم افزار موجود است.

نرم افزار RETSCREEN

نرم افزار  Retscreen یک نرم افزار جامع برای مطالعات امکان سنجی و مطالعات اقتصادی انرژی های تجدید پذیر و نیروگاه های مقیاس کوچک است. همچنین به کمک این نرم افزا می توانید مطالعات زیست محیطی انجام داده و به بررسی انتشار آلاینده بپردازید.

این نرم افزار کتابخانه ای برای پنل های خورشیدی، نیروگاه های بادی و نیرو گاه های برق آبی مقیاس کوچک و  همچنین بیوماس را دارا می باشد. این نرم افزار علاوه بر فراهم آوردن داده های فضایی ناسا از قبیل میزان تابش اطلاعات ایستگاه های زمینی هواشناسی از قبیل تابش ، دما ، رطوبت سرعت باد فشار و ... را دارا می باشد. مدلهای مختلف اقتصادی ، امکان وارد نمودن قیمت برق و ... از دیگر ویژگی های این نرم افزار است. این نرم افزار از دو قسمت تشکیل شده یکی قالب اکسل و دیگری برنامه مد اجرایی. این نرم افزار به زودی در بخش دانلود قرار خواهد گرفت.

آموزش این برنامه نیز در دست تهیه است که به محض آماده شدن در وبلاگ اعلام می شود.

فیلم نحوه عملکرد سلول های خورشیدی رنگ حساس

در این پست فیلم نحوه عملکرد سلول های خورشیدی رنگ حساس را مشاهده خواهید نمود برای مشاهده به آدرس زیر مراجعه نمائید و یا در تصویر نمایش داده شده  زیر (در ادامه مطلب) روی علامت پخش کلیک کنید.
http://www.namasha.com/v/WTUcSM1a

  ادامه مطلب ...

نسل جدید سلول های خورشیدی- سری DSSC

سلول های خورشیدی رنگ حساس

نسل سوم سلول های خورشیدی بر تولید ارزان تر این سلول ها با استفاده از مواد ارگانیک و یا پلیمری تمرکز نموده است. سلول های خورشیدی رنگ حساس یا همان  Dye sensitized solar cel که به صورت مخفف DSC یا DSSC خوانده می شوند از معروفترین آنها است که به صورت تجاری نیز تولید شده است البته فن آوری این سلول ها هنوز در مرحله تحقیق و توسعه است و به صورت فراگیر در نیامده است. در این پست سعی خواهیم نمود مکانیزم عملکرد انها را به زبان ساده توضیح دهیم.

  ادامه مطلب ...

نرم افزار های برق خورشیدی - PVSYST پی وی سیست

PVSYST

پی وی سیست 



نرم افزار محاسبات جامع سیستم خورشیدی که در آن می توانید به شبیه سازی سیستم های متصل به شبکه، منفصل از شبکه، سیستم های dc و پمپ های خورشیدی بپردازید. در این نرم افزار شما می توانید با وارد نمودن اطلاعات بار مصرفی مدت زمان مصرف و کلاً پروفیل بار مصرفی  سیستم خورشیدی مناسب خود را طراحی نمائید. امکان بررسی اثر سایه نیز در این نرم افزار وجود دارد همچنین شما می توانید با وارد نمودن مختصات جغرافیایی و ارتفاع  از داده های میزان تابش در محل مورد نظر جهت واقعی نمودن نتایج شبیه سازی استفاده نمائید این داده ها براساس اندازه گیرهای ناسا برای نقاط مختلف جهان است. از دیگر امکانات این نرم افزار می توان از محاسبه تلفات، میزان انرژی استفاده نشده، براورد اقتصادی و ... نام برد.






نرم افزار PVSOL

یکی از حرفه ای ترین نرم  افزارها در زمینه برق خورشیدی نرم افزار PVSOL  می باشد این نرم افزار توانایی شبیه سازی سیستم های متصل به شبکه، هیبرید، متصل به شبکه با باتری، منفصل از شبکه و ... را  دارا می باشد. از امکانات ویژه این نرم افزار می توان به داشتن مدل سه بعدی برای جانمایی پنل ها، بررسی ، محاسبه و  مشاهده اثر سایه پنل ها روی هم و یا اجسام خارجی اشاره نمود. دارا بودن کتابخانه به روز پنل ها و اینورترهای اکثر سازندگان با دیتا های معتبر از دیگر قابلیت های این نرم افزار می باشد. نحوه کابل کشی و محاسبه سطح مقطع کابل ، ارائه لیست کابل نیز در این نرم افزار گنجانده شده است. بررسی اثرات زیست محیطی با اندازه گیری میزان حذف گازهای گلخانه ای و همچنین تحلیل اقتصادی، اندازه گیری بازگشت سرمایه از محسنات این نرم افزار می باشد.

یکی از مزایای این نرم افزار برای کاربران ایرانی داشتن اطلاعات میزان تابش خورشیدی  برای اکثر شهرهای ایران در این نرم افزار می باشد.

 

قابلیت های  PVSOL:
- ایجاد ساختمان ها و اشیا بر اساس نقشه
- امکان شبیه سازی به صورت دو بعدی
- محاسبه و کنترل مقدار انرژی تولیدی توسط سیستم
- اندازه گیری عمر باتری و بهره وری اقتصادی
- شبیه سازی سیستم های خورشیدی تا دو مگاوات در حالت 3D
- محدود کردن ناحیه و سایه اشیا بر روی سقف و یا نمای ساختمان
- دارای انواع مختلف صفحه های خورشیدی
- امکان پوشش مدل با بیشترین تعداد صفحه های خورشیدی
- بهینه سازی خودکار و دستی تنظیمات ماژول
- ایجاد تکسچر برای اشیای سه بعدی
- نمایش سایه ها با انیمیشن
- نمایش مدل و سیستم های تعبیه شده از جهات گوناگون
- ایجاد و نمایش کابل کشی های AC و DC
- نمایش اطلاعات ناحیه مورد نظر
- دارای بیش از 5000 مدل اشیا سه بعدی








ساختمان های نما خورشیدی

فوتوولتائیک‌های ترکیبی با ساختمان (BIPV)


Building Integrated Photovoltaic که بصورت مخفف BIPV خوانده می شود در حقیقت جایگزین کردن برخی مصالح و اجزاء ساختمانهای سنتی با محصولات تکنولوژیک فتوولتائیک در زمان ساخت بنا می باشد. این محصولات فتوولتائیک برای کاربرد به جای پنجره، نورگیر، شیروانی ، نمای شیشه ای ساختمان، کف پوش، کانوپی پارکینگ،   و ... بهینه شده اند.


نمونه ای از کف پوش خورشیدی

 

  ادامه مطلب ...