برق خورشیدی

برق خورشیدی

Photovoltaic Solar System
برق خورشیدی

برق خورشیدی

Photovoltaic Solar System

سامانه‌های خورشیدی برای مشترکان غیرخانگی

امکان نصب سامانه های خورشیدی برای مشترکان غیرخانگی تا سقف 50 کیلووات فراهم شده است.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، سامان میرهادی مدیر دفتر انرژی خورشیدی سازمان انرژی های نو ایران (سانا) گفت: مشترکان غیرخانگی می توانند از این پس نسبت به نصب سامانه های فتوولتائیک تا سقف 50 کیلووات اقدام کنند و از 50 درصد تسهیلات بلاعوض از محل عوارض برق برخوردار شوند.

میرهادی تصریح کرد: سقف نصب سامانه های خورشیدی برای مشترکان خانگی همچنان یک کیلووات است اما انشعاب های مشاع آنها از این قانون پیروی نمی کنند و مشترکان خانگی برای انشعاب‌های مشاع خود می توانند بیش از یک کیلووات سامانه خورشیدی نصب کنند.

 


تاریخ خبر: دوشنبه 24 فروردین  1394

هزینه نیروگاه خورشیدی فتوولتائیک و برآورد اقتصادی آن


آیا نیروگاه خورشیدی اقتصادی است؟


هزینه سرمایه گذاری نیروگاه فتوولتائیک حداقل 1.5 دلار بر وات برای یک نیروگاه 1 مگاواتی خواهد بود یعنی هزینه کل یک و نیم میلیون دلار معادل 5 میلیارد تومان (با دلار  تومان3330)  خواهد شد. و با ارز مرجع (2800) حدود 4.2 میلیارد تومان می شود. توجه شود هزینه تجهیزات اصلی (پنل و اینورتر) جمعا 45 درصد هزینه کل و هزینه کلیه تجهیزات حدود 60 درصد هزینه تمام شده خواهد بود و 40 درصد مابقی هزینه های غیر تجهیزات است. توجه شود این حداقل قیمت تمام شده برای یک سیستم 1 مگاواتی می باشد و برای توان های پایین تر هزینه ها تا 100% می تواند افزایش یابد و درصد آنها نیز ممکن است  عوض شود.


 


بازگشت سرمایه سیستم خورشیدی


با توجه به قیمت خرید برق خورشیدی در حال حاضر کیلووات ساعتی 463 تومان و تولید برق 6 مگاوات ساعتی یک نیرو گاه 1 مگاواتی در طول یک روز 2,778,000 تومان و در طول یک ماه 83,340,000 تومان و در طول یک سال حدود 1 میلیارد تومان درآمد حاصل خواهد شد بنابراین دوره بازگشت سرمایه 5 سال خواهد بود. و در طول این مدت هزینه نگهداری چندانی نیز متوجه سیستم نخواهد بود. ضمنا در صورت افزایش نرخ برق در طول 5 سال مدت زمان بازگشت سرمایه کاهش خواهد یافت. بعد از بازگشت سرمایه هم نیروگاه دارای ارزش افزوده خواهد بود و هم سود حاصله افزایش می یابد.


به نحوی که در 20 سال بعد از بازگشت سرمایه 20 میلیارد تومان درآمد کسب خواهد شد. هرچند که با افزایش قیمت برق این رقم بیش از این خواهد بود اما فرض را براین بگذاریم که افزایش درآمد حاصله خرج هزینه های سیستم شود هرچند یک سیستم خوب فتوولتائیک هزینه های نگه داری کمی دارد.


ضمناً عمر یک نیروگاه خورشیدی بیش از 25 سال است و تنها طی 25 سال راندمان آن به 85 درصد افت میکند.

تعرفه برق خورشیدی


تعرفه خرید تضمینی برق خورشیدی برای سال 93 حدود 463 تومان به ازاء هر کیلووات ساعت بود که انتظار می رود در سال 94 بازهم افزایش یابد.
 
ادامه مطلب ...

برآورد اقتصادی برق خورشیدی

هزینه برق خورشیدی

در محاسبه برق خورشیدی نباید تنها هزینه سرمایه گذاری اولیه یا investment cost را مد نظر قرار داد چراکه برای محاسبه هزینه تولید برق باید سوخت مصرفی، هزینه های تعمیر و نگهداری ، هزینه استهلاک، هزینه های زیست محیطی ناشی از انتشار آلاینده ها و ... را  در طول عمر یک نیروگاه لحاظ نمود. همه این پارامتر ها تحت عنوان شاخص هزینه تراز شده انرژی یا LCOE بیان می شود. هزینه تراز شده انرژی LCOE برای یک نیروگاه خورشیدی به صورت زیر تعریف می شود:

هزینه در طول عمر سیستم تقسیم بر انرژی تولید شده در این مدت زمان

LCOE=Lifecycle cost/Lifetime energy production

نکته ای که در اینجا باید مد نظر قرار گیرد اینست که در سیستم خورشیدی هزینه سوخت وجود ندارد و  در سیستم های فتوولتائیک ثابت ، عمده هزینه های تعمیر و نگهداری به علت نبود المان دوار منحصر به مبدل ها و نگهداری پنل ها می شود  و در صورت استفاده از مبدلهای با کیفیت هزینه نگهداری آنها نیز در طول عمر نیروگاه ناچیز است. از طرفی هزینه تراز شده با افزایش تابش بر سطح کاهش می یابد. چراکه مخرج آن انرژی تولید شده در طول عمر سیستم است. در صورت استفاده از پنل هایی که راندمان آن در طول عمر سیستم کاهش کمتری پیدا میکند باز شاهد بهبود LCOE خواهیم بود البته معمولا این پنل ها گرانتر هستند و از این طریق بر هزینه سرمایه گذاری اولیه اثر می گذارد.

براساس برآورد انستیتو  فرانهافر آلمان در سال 2013 هزینه تراز شده تولید برق خورشیدی در اروپا در جایی که تابش بیش از 2000 کیلووات ساعت بر متر مربع در سال است به حدود 6 سنت به ازاء هر کیلووات ساعت تولید رسیده است. در حالیکه هزینه تولید برق نیروگاه گازی سیکل ترکیبی در این سال 8 تا 10 سنت به ازاء هر کیلووات ساعت است.








فیلم آموزشی ساخت سلول های فیلم نازک thin film

از لینک زیر می توانید نحوه ساخت سلول های فتوولتائیک فیلم نازک که از نسل دوم سلول های خورشیدی هستند را مشاهده نمائید


Http://www.namasha.com/v/kxeeVL4J

نسل دوم سلول های خورشیدی

سلول خورشیدی فیلم نازک (TFSC)، که سلول فتوولتائیک فیلم نازک (TFPV) نیز نامیده می‌شود، نسل دوم سلولهای خورشیدی است که از قرار دادن یک یا چند لایه یا پوشش نازک (TF) از مواد فتوولتائیک بر روی لایه‌ای از شیشه، پلاستیک یا فلز درست می‌شود. از لحاظ تجاری سلولهای خورشیدی فیلم نازک با استفاده از تکنولوژی‌های مختلفی ساخته می‌شوند، که از جمله متریال‌های مورد استفاده در ساخت سلول‌های فیلم نازک به تلورید کادمیوم (CdTe)، سلناید گالیوم ایندیوم مس (CIGS) و امورف و دیگر سیلیکون‌های با پوشش نازک (a-Si, TF-Si) می‌توان اشاره کرد.

 

ادامه مطلب ...

فن آوری ساخت سلول های خورشیدی

سلول های خورشیدی در سه نسل ساخته شده اند که دونسل اول به صورت تجاری سال هاست استفاده می شود اما نسل سوم در حال تحقیق و توسعه است.

فناوری نسل اول بر پایه ویفرهای سیلیکونی با ضخامت ۴۰۰-۳۰۰ میکرومتر است که ساختاری بلوری یا چند بلوری دارند سلول های مونو کریستال و پلی کریستال از این نسل هستند که یا از بریدن شمش بدست می‌آیند یا از روش EFG و با کمک خاصیت مویینگی رشد داده می‌شوند. برای آگاهی بیشتر به پست های زیر مراجعه کنید:



فیلم آموزشی ساخت سلول خورشیدی مونوکریستال

petrosolar.blogsky.com/1393/12/25/post-16

سلول های خورشیدی کریستالی چگونه ساخته می شوند

petrosolar.blogsky.com/1393/12/14/post-9


فناوری نسل دوم یا تکنولوژی لایه نازک، براساس لایه نشانی نیمه هادی روی بسترهای شیشه‌ای، فلزی یا پلیمری، در ضخامت‌های نانومتری یا چند ده میکرومتری ساخته می شوند 

برای اطلاعات بیشتر به پست زیر مراجعه کنید


نسل دوم سلول های خورشیدی

petrosolar.blogsky.com/1394/01/09/post-21



فناوری نسل سوم که اغلب به عنوان تکنولوژ ی‌های در حال ظهور و یا نسل سوم سلول‌های فتوولتائیک طبقه‌بندی می‌شوند، شامل سلول‌های خورشیدی پلیمری، رنگ-حساس، ارگانیک و نقاط کوانتومی، سولفید قلع روی مس، نانو کریستال، میکرومورف و سلول‌های خورشیدی پروسکات می‌باشد.

سال نو خورشیدی

با عرض سلام و تبریک سال نو خورشیدی خدمت همه دوستان و علاقه مندان وبلاگ انرژی خورشیدی پترو سولار

امیدوارم که سال خوب و سرشار از سلامتی بهروزی و شادکامی را آغاز کرده باشید این اولین پست در سال جدید است و سعی می شود جدیدترین اخبار انرژی خورشیدی در سال جدید خدمت علاقه مندان ارائه شود