برق خورشیدی

برق خورشیدی

Photovoltaic Solar System
برق خورشیدی

برق خورشیدی

Photovoltaic Solar System

ابلاغ سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه و انرژی های پاک

ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه در تیرماه 94

این سیاست‌های کلی بر پایه‌ی محورهای سه‌گانه‌ی «اقتصاد مقاومتی»، «پیشتازی در عرصه‌ی علم و فناوری» و «تعالی و مقاوم‌سازی فرهنگی» و با درنظرگرفتن واقعیت‌های موجود در صحنه‌ی داخلی و خارجی تنظیم شده است .


سیاست‌های کلی برنامه‌ی ششم توسعه دارای ۸۰ بند و شامل سرفصل‌های امور: «اقتصادی»، «فناوری اطلاعات و ارتباطات»، «علم، فناوری و نوآوری»  و ... است.


در بند 13 از امور اقتصادی  افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر و نوین و گسترش نیروگاه‌های پراکنده و کوچک‌مقیاس اشاره شده است که به نظر میرسد در سطح کلان این امر مورد توجه قرار گرفته است.


متن ابلاغیه‌ی رهبر معظم انقلاب اسلامی به رئیس‌جمهور که همزمان برای مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده است را می توانید از آدرس زیر مشاهده نمائید.


http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=30128



قیمت های جدید خرید تضمینی برق خورشیدی ، بادی، بیوماس

برق خورشیدی بهترین قیمت خرید را پیدا می کند کیلووات ساعتی 700 تومان!


قیمت های جدید خرید تضمینی برق از باد ۵۱۰ تومان، از خورشید ۷۰۰ و زباله سوزها ۴۷۰ تومان در انتظار تصویب وزارت نیرو ...


دکتر سیدمحمد صادق زاده گفت: قیمت های جدید پیشنهادی سانا برای خرید تضمینی برق در سال جدید برای انرژی های مختلف متفاوت بوده است که متوسط قیمت پیشنهادی حدودا 530 تومان خواهد بود.

به گزارش برق نیوز وی در ادامه بیان داشت: بر اساس ماده 133 قانون برنامه پنجم توسعه و بر اساس قیمت سوخت مصرفی نیروگاه ها، هزینه های زیست محیطی و قیمت تبدیل انرژی نرخ نهایی خرید تضمینی برق انرژی های تجدیدپذیر مشخص می شود که بر این اساس قیمت پیشنهادی برای سال جدید با متوسط 530 تومان پیش بینی شده است.

وی در ادامه توضیح داد: علیرغم اینکه قیمت سوخت مصرفی نیروگاه ها کاهش پیدا کرده است اما هزینه های زیست محیطی از سال گذشته تاکنون رشد چشمگیری داشته و از 12.5 تومان به 150 تومان در سال جدید افزایش پیدا کرد که این موضوع باعث  شد تا حتی با وجود کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، قیمت خرید تضمینی برق تجدیدپذیر کاهش پیدا نکند.

رئیس سازمان انرژی های نو ایران به برق نیوز گفت: عدد به دست آمده مطابق قانون حدودا 530 تومان است که بنا بر تصمیم جدی سانا قرار است بین فناوری های مختلف برق تجدیدپذیر یا انواع برق تجدیدپذیر به صورت متفاوت تقسیم می شود تا زمینه سرمایه گذاری و توسعه دیگر زمینه ها نیز فراهم گردد.

صادق زاده بیان داشت: با بررسی های صورت گرفته توسط سانا قیمت خرید تضمینی برق در بخش بادی 510 تومان، در بخش خورشیدی 700 تومان، در بخش نیروگاه های کوچک برق آبی 200 تومان و برای زباله سوزها 470 تومان برای سال جدید پیشنهاد شده است.

رئیس سانا با تاکید بر اهمیت خرید تضمینی برق تجدیدپذیر برای طولانی مدت گفت: خوشبختانه مصوب شده است که خرید تضمینی برق از 5 سال به 20 سال افزایش یابد اما این افزایش هنوز هم قیمت و نرخ مشخصی ندارد و معلوم نیست سرمایه گذار بعد از 5 سال با چه قیمتی باید برق خود را بفروشد و این که بر اساس سوخت معادل صرفه جویی شده این خرید صورت می گیرد سرمایه گذار را سردرگم می کند.

وی با تاکید بر اهمیت تسریع در امور و از دست ندادن فرصت ها اظهار داشت: قیمت های پیشنهادی سازمان انرژی های نو ایران از سه هفته گذشته به وزارت نیرو داده شده است و امیدواریم به زودی این قیمت ها به تصویب برسد تا بیشتر از این وقت و فرصت را از دست ندهیم.

صادق زاده تشریح کرد: قراردادهای سال گذشته که با قیمت حدودا 460 تومان بسته شده است و خرید تضمینی صورت گرفته است که با همان نرخ سال گذشته ادامه خواهد یافت اما بر اساس قرارداد هر ساله با توجه به نرخ تورم این تعدیل صورت می گیرد  قیمت های جدید پیشنهادی برای قراردادهای جدید معتبر می باشد.

رئیس سازمان انرژی های نو ایران افزود: سانا به وزارت نیرو پیشنهاد داده است که همین منابع حاصل از عوارض 30 ریالی در قبوض برق به جای رفتن به توانیر مستقیما به سانا بیاید تا سانا که متولی انرژی های تجدیدپذیر است خود در این زمینه نیز جوابگو باشد.

وی در پایان بیان داشت: خوشبختانه سازمان انرژی های نو تمام هماهنگی ها و سیاست گذاری های مربوط به حوزه انرژی های تجدیدپذیر را عهده دار شده است که این امر موجب متمرکز شدن فعالیت ها و افزایش راندمان شده و در نهایت زمان پیگیری های اداری و کاری را کم می کند که از سه ماه به یک هفته این زمان کاهش پیدا خواهد کرد.


منبع خبر : برق نیوز