برق خورشیدی

برق خورشیدی

Photovoltaic Solar System
برق خورشیدی

برق خورشیدی

Photovoltaic Solar System

هزینه نیروگاه خورشیدی فتوولتائیک و برآورد اقتصادی آن


آیا نیروگاه خورشیدی اقتصادی است؟


هزینه سرمایه گذاری نیروگاه فتوولتائیک حداقل 1.5 دلار بر وات برای یک نیروگاه 1 مگاواتی خواهد بود یعنی هزینه کل یک و نیم میلیون دلار معادل 5 میلیارد تومان (با دلار  تومان3330)  خواهد شد. و با ارز مرجع (2800) حدود 4.2 میلیارد تومان می شود. توجه شود هزینه تجهیزات اصلی (پنل و اینورتر) جمعا 45 درصد هزینه کل و هزینه کلیه تجهیزات حدود 60 درصد هزینه تمام شده خواهد بود و 40 درصد مابقی هزینه های غیر تجهیزات است. توجه شود این حداقل قیمت تمام شده برای یک سیستم 1 مگاواتی می باشد و برای توان های پایین تر هزینه ها تا 100% می تواند افزایش یابد و درصد آنها نیز ممکن است  عوض شود.


 


بازگشت سرمایه سیستم خورشیدی


با توجه به قیمت خرید برق خورشیدی در حال حاضر کیلووات ساعتی 463 تومان و تولید برق 6 مگاوات ساعتی یک نیرو گاه 1 مگاواتی در طول یک روز 2,778,000 تومان و در طول یک ماه 83,340,000 تومان و در طول یک سال حدود 1 میلیارد تومان درآمد حاصل خواهد شد بنابراین دوره بازگشت سرمایه 5 سال خواهد بود. و در طول این مدت هزینه نگهداری چندانی نیز متوجه سیستم نخواهد بود. ضمنا در صورت افزایش نرخ برق در طول 5 سال مدت زمان بازگشت سرمایه کاهش خواهد یافت. بعد از بازگشت سرمایه هم نیروگاه دارای ارزش افزوده خواهد بود و هم سود حاصله افزایش می یابد.


به نحوی که در 20 سال بعد از بازگشت سرمایه 20 میلیارد تومان درآمد کسب خواهد شد. هرچند که با افزایش قیمت برق این رقم بیش از این خواهد بود اما فرض را براین بگذاریم که افزایش درآمد حاصله خرج هزینه های سیستم شود هرچند یک سیستم خوب فتوولتائیک هزینه های نگه داری کمی دارد.


ضمناً عمر یک نیروگاه خورشیدی بیش از 25 سال است و تنها طی 25 سال راندمان آن به 85 درصد افت میکند.

نظرات 2 + ارسال نظر
نیلوفر شنبه 29 فروردین 1394 ساعت 23:21 http://niloofar32.mihanblog.com/

سلام به سایت برق خورشیدی
خیلی خوشحال شدم دوباره به وبتون اومدم
مطالب خیلی خوبی کار کردید موضوعات وبتون رو متنوع ترکنین خیلی بهتره
پیش منم بیا منتظرتم

ممنون
حتما نظر شما را لحاظ نموده و سعی در متنوع کردن مطالب خواهیم نمود

hosein جمعه 28 فروردین 1394 ساعت 18:58 http://www.solarpower.blogfa.com

سلام خدمت شما دوست عزیز
ممنون که به وبلاگ خودت سر زدی ونظر دادی وبلاگ شما هم وبلاگ خوبیه امدوارم موفق باشی من شما رو لینک کردم شما هم اگه دوست داشتی مارو لینک کن
با تشکر حسین علیدوست

از لطف شما سپاس گذاریم لینک شما نیز به وبلاگ ما اضافه شد. امیدوارم بتوانیم با همکاری با دوستان و همکاران گرانقدری چون شما در ارتقاء دانش افراد جامعه و ترویج استفاده از انرژی های پاک به روش علمی موثر باشیم
وبلاگ برق خورشیدی پترو سولار

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.